E-ticaretle ilgilenenler ürün açıklaması yazarken nelere dikkat etmeleri gerektiğini merak ediyor. Satışını yaptığınız ürün ne olursa olsun, açıklama kısmında vereceğiniz bilgiler satışları doğrudan etkiler. Ürün hakkında yanlış bilgiler vermeniz hem etik hem de hukuki bakımdan uygun değildir. Müşterilerde satın alma kararı oluşturmak adına sergileyeceğiniz yanlış tutumlar güvenilirliğinize zarar verir. Bunun yerine ürünlerin özelliklerini doğru girmelisiniz. Açıklamalarda satış odaklı olmak yerine kullanıcı odaklı olmalısınız. Bu sayede dönüşümleriniz doğal olarak artar. Peki kullanıcı odaklı ürün açıklaması nasıl yazılır? Bu açıklamalarda nelere dikkat etmek gerekir? Kullanıcı odaklı ürün açıklaması yazmanın püf noktaları nelerdir?
Öncelikle ürün açıklamalarından biraz bahsedelim. E-ticaret müşterisinin satın alma kararını etkileyen birçok faktörden bahsetmek mümkün. Ürün açıklamaları bunlardan ilki ve en önemlisidir. Kısaca ifade edecek olursak ürün açıklaması, bir ürünle ilgili olarak müşterilerin ihtiyaç duyduğu bilgileri içeren kısa açıklamalardır. Web sitesinin kullandığı e-ticaret sistemi özelliklerine göre bu açıklamaların sitede nasıl görüneceği değişir. Fakat açıklamaların belli birtakım standartları vardır. Nitekim ürün bilgisi açıklamalarında ürünlerin öncelikle fiziksel ve teknik özellikleri yer alır. Ardından kullanım alanları ve yöntemi, avantajları ve varsa dezavantajları hakkında bilgiler verilir. Bu sayede müşteriler ürünü satın almadan önce ürünü daha iyi tanıma imkanı elde eder.
Ürün açıklamalarının başlıca 3 temel kriteri karşılaması gerekir. Bunlardan ilki doğruluktur. İkincisi yeterlilik, üçüncüsü ise güvenilirliktir. Doğruluk kriteri, ürün bilgisi içeriğinin tümüyle doğru olmasını ifade eder. Ürünün fiziksel ve teknik özellikleriyle yakından ilgilidir. Örneğin ürünün ebat, hacim, renk ve diğer özellikleri hakkında paylaşacağınız bilgilerin tamamen doğru olması gerekir. Bunun yanı sıra ürün bilgilerinin yeterli olması da gerekir. Aksi durumda kullanıcıların zihninde soru işareti oluşur. Hatta bu nedenle müşterileriniz ürünü satın almaktan vazgeçebilir. Güvenilirlik ise bilgilerin kaynağıyla yakından ilgilidir. Ürünleriniz hakkında sadece güvenilir kaynaklardan bilgi temini yaparsanız ürün açıklama kriterleri konusunda sorun yaşamazsınız. Kullanıcı odaklı ürün açıklaması yazarken bu üç kriteri hiç ihmal etmemelisiniz.
E-ticarette satışı yapılan ürünlerin bir bölümü günlük hayatta bildiğimiz, tanıdığımız ürünlerdir. Bir kısmı ise kullanıcıların daha önce hiç görmediği ve deneyimlemediği ürünlerden oluşur. İster bilinen isterse ilk kez karşılaşılan ürünler olsun, ürün açıklamaları kullanıcıların kararlarını doğrudan etkiler. Sitenize gelen bir kullanıcı, iyi bildiği bir markanın ürününü bile inceleyip bilgi sahibi olmak isteyebilir. Daha önce hiç deneyimlemediği ürünlerde ise bilgi ihtiyacı daha fazla olacaktır. Ucuz e-ticaret sitesi arayanlar daha çok fiyat bilgilerine dikkat eder. Ancak ürünlerin diğer özellikleri de satın alma kararlarını etkiler.
Bu bakımdan kullanıcı odaklı ürün açıklaması online pazarlama çalışmalarınızın olmazsa olmaz bir parçasıdır. Çünkü eksik veya hatalı bilgiler, diğer süreçlerin başarı düzeyini düşürür. Kullanıcıların satın alma davranışlarını sorgulamalarına yol açar. Genel olarak ifade edecek olursak e-ticarette ürün açıklamaları;
Dünyanın en önemli online alışveriş platformlarından biri olan Amazon, günümüzde birçok markanın tercih ettiği bir online satış kanalıdır. Amazon'da satış yapan markalar için ürün açıklamaları bu bağlamda kritik bir önemde. Çünkü Amazon ürün açıklama kriterleri konusunda bazı standartlara uyulmasını beklemekte. Eğer markalar için Amazon'da ürün açıklaması yazacaksanız aşağıdaki konulara dikkat etmenizi tavsiye ederiz. Bunlar kısaca şu şekildedir:
Günümüzde birçok e-ticaret sitesi ürün açıklamaları temini için XML kullanma yoluna gidiyor. Kısaca ifade etmek gerekirse XML özel bir işaretleme dilidir. İngilizce açılımı Extensible Markup Language olan XML'in Türkçe karşılığı Genişletilebilir İşaretleme Dili şeklindedir. XML bir yönüyle HTML'ye benzer. Ancak önceden tanımlanmış etiketler içermez. İhtiyaçlara uygun şekilde özel etiket tasarlamaya imkan verir. Bu da veri depolama, paylaşma ve içerik oluşturmada hızlı ve pratik çözümler sunar. Üstelik XML'de yer alan veriler hem kullanıcılar hem de arama motoru botları tarafından okunabilir.
Bu yönüyle XML ürün açıklamaları özellikle e-ticarete yeni başlayan siteler için önemli bir ihtiyacı karşılamakta. Nitekim çok sayıda ürün açıklamasını manuel hazırlamak kolay değildir. Sitenin kendine ait bir içerik ekibi yoksa uygun bir XML temin etmesi bu bakımdan faydalıdır. Böylelikle ürün bilgisi yazılarına kolayca ulaşır. E-ticarete yeni giriş yapan siteler için ürün bilgisi yazmak çok zahmetli bir iştir. Hatta büyük markalar bile bu konuda çeşitli ajanslardan hizmet almayı tercih eder. Siz de eğer sitenizdeki ürünler için XML temin edemiyor veya içerik yazamıyorsanız profesyonel ajanslardan hizmet alabilirsiniz.
Bununla birlikte şunları da ifade etmekte yarar var. XML ürün açıklamaları standarttır. Yani aynı XML'i kullanan tüm sitelerde ürün yazıları birbirinin aynıdır. Bu da arama motoru botlarının ilgili aramada sıralama yaparken sorun yaşamasına yol açar. Üstelik XML'den gelen bilgilerde güncelleme yapmak da sorunlu bir süreçtir. Sayfalarda yapacağınız düzenlemeler gereken önlemler alınmadığında ilk güncellemede kaybolur. Dolayısıyla XML ile ürün açıklama bilgilerini temin etmek e-ticarete giriş sırasında gerekli ve faydalıdır. Ancak zaman içinde sitenin ürün sayfalarını özelleştirmesi daha iyi bir yaklaşımdır. Bu özelleştirmede kullanıcı odaklı ürün açıklaması yazmak hem site hem de kullanıcı tarafında daha başarılı sonuçlar doğurur.
E-ticaret ürün açıklaması yazarken farklı odak noktalarından bahsetmek mümkün. Bunlar arasında örneğin satış odaklı ürün açıklamaları en önemlilerinden biridir. Veya marka odaklı ürün açıklamaları da sık karşılaşabileceğiniz ürün açıklaması çeşitleri arasındadır. Ancak bu yazım şekillerinde kullanıcılar gerçek ihtiyaçlarına karşılık bulmakta zorluk çeker. Nitekim satış odaklı açıklamalarda ticari konular öne çıkar ve ürünün fiyatına vurgu yapılır. Muadillerinden daha ucuz olduğuna özellikle dikkat çekilir. Oysa bazı ürünlerde fiyat aslında önemli bir belirleyici değildir. Söz gelişi yaşam tarzıyla ilgili ürünlerde, örneğin parfüm veya kozmetik ürünlerinde fiyat ya da satış odaklı ürün açıklamaları uygun sonuçlar sağlamaz.
İster yatay olsun, isterseniz dikey e-ticarette müşteriler satış kanalında ürünlerden önce ürün açıklamalarıyla karşılaşır. Bu açıklamaları okuyarak ürünleri tanımak isterler. Bu sayede hem ürün içeriklerine ulaşırlar. Hem de ürünlerin ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamadığı hakkında fikir sahibi olurlar. Ürün açıklamalarının yarattığı izlenimle satın alma kararı alırlar veya almazlar. Birçok üründe aslında markadan ziyade ürün içeriği daha önemlidir. Bu yüzden ürünün içeriğine değil de markasına atıf yapan açıklama yazıları kullanıcıların beklentilerini karşılamaz. Yeni bir e-ticaret sitesi kurmak isteyenler bu konulara özellikle dikkat etmeli.
Kullanıcı odaklı ürün açıklama yazıları öncelikle ürünlerin doğru anlaşılmasını sağlar. Ardından kullanıcıların ihtiyaçları hakkında doğru değerlendirmeler yapmalarını kolaylaştırır. Kullanıcılar eğer ürünlerinizi doğru şekilde anlar ve ilgili ihtiyaçlarını karşılayacağını görürse satın alma kararını zaten alırlar. Bu yüzden satış veya marka odaklı açıklamalar yerine kullanıcı odaklı açıklamalar yazmanız satın alma kararının seyri açısından daha faydalı ve etkili bir yöntemdir.
Kullanıcı odaklı ürün açıklaması yazma yöntemi hakkında bir noktaya özellikle dikkat çekmek istiyoruz. Nitekim SEO için ürün açıklaması yazan birçok SEO uzmanı odağa anahtar kelimeleri koyuyor. Bu kelimelerin aranma hacimleri ile zorluk derecelerine göre ürün açıklama yazısı hazırlıyorlar. Böyle olunca yazının kimin için yazıldığı unutulabiliyor. Elbette Google web araçları ile arama hacmi öğrenme ve zorluk skoruna bakma, SEO çalışmalarının önemli bir parçasıdır. Ancak hitap edilen kişilerin gerçek kullanıcılar olduğunu unutmamak gerekir. Ve bu insanlar bir ürünü tanımak istediklerinde sadece anahtar kelimelere göre arama yapmazlar. O ürünü kullanırken nelere dikkat etmeleri gerektiğini de bilmek isterler.
Bu bakımdan, kullanıcı odaklı ürün açıklaması yazmaya başlamadan önce ürünü çok iyi tanımanızı tavsiye ederiz. Eğer bunu yaparsanız, kullanım sırasında nelere dikkat etmek gerektiğini daha iyi görürsünüz. Bu sizi, çalışmanızı botlar için yazma yanılgısından kurtarır. Ürün açıklamalarında SEO anahtar kelime stratejilerini elbette kullanabilirsiniz. Ancak bunu yaparken kullanıcıların gerçek ihtiyaç ve beklentilerini de hesaba katmalısınız. Kullanıcılara ürünle ilgili vereceğiniz her ilave bilgi, doğru olmanın yanı sıra işlevsel olmalı. Böylelikle hem müşteri memnuniyeti artar. Hem de ilgili kısımların arama motoru sorgularında görünürlükleri doğal olarak artış elde eder.
Sektör uzmanlığı ve büyük marka deneyimi...