Arama motoru pazarının lider oyuncusu Google, web sitelerin sayfa deneyimlerini ölçmek ve iyileştirmek için son yıllarda pek çok çalışmanın içinde yer almakta. Sayfa deneyimlerini ölçmek için geliştirdiği CWV metriklerinden biri olan INP, web sitelerinin kullanıcı etkileşimlerine ne kadar hızlı yanıt verdiğini analiz ediyor. Aynı zamanda da yanıtlar için ne ölçüde duyarlı olduğunu tespit ediyor. Kullanıcı deneyimlerini iyileştiren bu tür metrikler kullanıcıların web sitesinde daha fazla zaman geçirmelerini sağlıyor. Bu yazımızda e-ticaret siteleri için INP optimizasyonu hakkında faydalı bilgiler paylaşacağız.
Öncelikle CWV ifadesinden kısaca bahsedelim. 15 Haziran 2021 tarihinde Google, Sayfa Deneyimi Güncellemesi (Page Experience Update) ile arama motoru sonuç sayfalarında sıralama kriterlerinde önemli bir değişiklik yaptı. Bu güncellemeyle birlikte kullanıcı deneyimlerini ölçümleyen metrikleri bir sıralama kriteri haline getirdi. Daha önce web sitelere tavsiye niteliğinde önerdiği Core Web Vitals (CWV - Önemli Web Verileri) metriklerini sıralamalara etki eden bir unsur olarak değerlendirmeye başladı.
2021 yılından bu yana CWV metrikleri internet sitelerinin hız skorlarını ölçümleyen ve kullanıcı deneyimlerini analiz eden metrikler olarak web dünyasında ilgi görmekte. Google aslında 2020 yılında Lighthouse yazılımıyla bu metrikleri web sitelerinin teknik performanslarını iyileştirmek için tanıtmıştı. Ancak bu iyileştirmeler o dönemde tercihe bağlıydı. E-ticaret altyapısı hizmeti veren firmalar dışında çok az hizmet sağlayıcı bu konuya ilgi göstermişti. 2021'den itibaren ise CWV optimizasyonları özellikle teknik SEO çalışmalarında doğal bir zorunluluk haline geldi. Bu süreçte e-ticaret siteleri için INP optimizasyonu da giderek daha fazla önem kazanmakta.
CWV metrikleri temelde 3 metrikten oluşmakta. Bunlar LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) ve CLS (Cumulative Layout Shift) şeklinde ifade edilmekte. LCP metriği bir web sayfasının yüklenmeye başladığı andan itibaren sayfadaki en büyük bileşenin yüklenmesine kadar geçen süredir. Bu metrik, en yüksek bileşenin ne kadar hızlı şekilde gösterildiğini ölçümler. CWV performans değerlendirmesinde LCP metriğinin etkisi %25'tir.
FID metriği, kullanıcının bir bağlantıya tıkladıktan sonra web sayfasının ilk tepkiyi verme süresini ölçümler. Nitekim bu metrik, web sitesindeki etkileşim kalitesini değerlendirmek için önemlidir. Kullanıcının siteyle etkileşime geçme hızını ölçen FID'nin CWV yönergelerine göre 100 milisaniyenin altında olması gerekir. CWV performansına etkisi ise %15'tir.
CLS metriği ise sayfa yüklenirken görsel olarak nasıl kaydırıldığını ölçümleyen CWV metriğidir. Genel olarak bakacak olduğumuzda, CLS skoru iyi sitelerde sayfa kararlılığı yüksektir. İnternet sitelerinin CLS değerleri genellikle masaüstünde daha iyidir. Mobilde ise CLS skorunu artırmak için bazen bazı sayfaları gizlemek gerekir. Bu metriklerin doğru şekilde optimize edilmesi, web sitelerinin kullanıcı deneyimini iyileştirmesine ve sonuç sayfalarında konum avantajı kazanmasına yardımcı olur. CLS metriğinin CWV skoruna etkisi %5'tir.
Kısa adıyla INP olarak bilinen Interaction to Next Paint, Google'ın sayfa deneyimlerini ölçümlemek için geliştirdiği metriklerden biridir. Bugüne kadar Google, sayfa deneyimlerini ölçümlemek için birçok metrik geliştirdi. INP metriği de aslında bunlardan biridir. INP'nin ölçümlediği değer esasen web sayfasının kullanıcı etkileşimine ne kadar hızlı yanıt verdiği ve ne ölçüde duyarlı olduğudur. INP metriği kısaca sayfanın kullanıcı etkileşimine verdiği yanıt süresini ifade eder. En temelde tarayıcının sayfa öğelerini ekranda ne kadar hızlı görüntülediğini ölçer. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu bu noktada hız artışı sağlamayı amaçlar.
Bir web sayfasının ne kadar kısa sürede kullanıcı ihtiyaçlarını karşıladığı Google için son yıllarda giderek daha önemli hale gelmekte. Bunda bir neden, internet kullanımının yaygınlaşmasına bağlı olarak altyapı ihtiyaçlarının artmasıdır. Bu süreçte hem sunucu hem de site tarafında gerekli optimizasyonları sağlayamayan siteler arama motoru sonuç sayfalarında sıra kaybediyor. Bir diğer nedeni de arama motoru botlarının sayfaları tarama süresini kısaltmak. Dolayısıyla INP ve diğer sayfa deneyimi optimizasyonlarıyla Google hem kullanıcıların hem de botların en alakalı içeriklere en kısa sürede ulaşmasını sağlamak istiyor.
Bir web sayfasının kullanıcı etkileşimlerine ne kadar hızlı yanıt verdiği Google algoritmalarının sıralama kriterleri arasında önemli bir konudur. Bu deneyimi puanlamak için geliştirdiği ölçütlerle Google, web sitelerinin teknik tarafta gerekli optimizasyonları gerçekleştirmelerini teşvik etmekte. Üstelik ölçüm aracının genel kullanıma açık olması rakip sitelerin bu konudaki rekabetlerini artırmalarını sağlamakta. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu konusunda bunları unutmamak gerekir. Rakip takibini ihmal ederseniz rekabet avantajını kaybedersiniz.
Web sayfaları için INP optimizasyonu bağlamında en çok merak edilen konulardan biri şüphesiz ki INP'nin nasıl ölçüldüğüdür. Aslına bakarsanız bu ölçüm oldukça kolaydır. Çünkü herhangi bir JavaScript veya CSS kodu kullanmayı gerektirmez. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu konusunda bu durum önemli birtakım kolaylıklar sağlamakta.
Web siteniz veya farklı siteler için INP ölçümü yapmak isterseniz Google'ın PageSpeed Insights aracını kullanabilirsiniz. Bu aracın en önemli özelliği, herhangi bir üyelik veya ücret gerektirmeden istenilen web sayfasının hız performansının ölçümlenmesini sağlamasıdır. Bu sayede istediğiniz siteler için URL testi yapabilir, INP değerinin yanı sıra diğer CWV değerlerini de görebilirsiniz. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu sırasında bunlar önemli birer kolaylıktır. İyi bir e-ticaret sitesi kurma yöntemleri bağlamında bunu unutmamalısınız.
Bununla birlikte FID değeri ideal aralıkta olan sayfaların INP değerinin kötü olduğunu görebilirsiniz. Bunun başlıca nedeni INP metriğinin FID metriğine oranla hız konusunda çok daha ileri standartlar getirmesidir. INP'nin en önemli özelliği hem mobil hem de masaüstü siteler için kullanılabilir olmasıdır. Bu sayede INP FID'den çok daha evrensel bir metriktir. Nitekim FID, kullanıcı giriş yapana kadar siteye ilk tepki süresini ölçer. INP ise kullanıcı etkileşimlerine yanıt verme süresini ölçer. Dolayısıyla INP'nin kullanım kolaylığı, hem mobil hem de masaüstü kullanıcı deneyimlerini değerlendirmek için bu aracı daha değerli hale getirmekte.
2021 yılından bu yana Google, web sitelerin hız skorlarını artırmaları için bir dizi güncellemeyi devreye almakta. Bu bağlamda Mart 2024'te gerçekleşecek INP geçişi bu güncellemelerin doğal bir aşaması olarak değerlendirilebilir. Aslında web dünyası ilk olarak Mayıs 2023'te bu geçişi duymuştu. Ancak yeni bir CWV metriği olarak INP'ye geçiş için yapılması gerekenler büyük zaman almakta. Bu yüzden Google aslında bu geçişi erteleyerek web sitelere zaman tanımış oldu. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu aradan geçen süreçte daha da önemli hale geldi.
Diğer taraftan Mayıs 2023'te ilk duyurduğu versiyonuyla INP, Google için henüz deneysel bir metrikti. Sayfa deneyimi ölçümlerinde henüz temel metriklerden biri haline gelmemişti. Bunun yerine FID metriği belirleyici oluyordu. Oysa FID metriğine oranla INP çok daha ileri bir sayfa deneyimi optimizasyonunu içermekte. Özellikle sayfa ve bileşen sayısı fazla e-ticaret siteleri için INP optimizasyonu çok daha kritik önemde. Bu noktada FID ile INP arasındaki farklar nelerdir diye merak ediyor olabilirsiniz. Kısaca ifade etmek gerekirse;
INP ölçümü sırasında web sayfasının bağlantıya tıklama anından ilk girdiye yanıt süresi ölçümü gerçekleşir. Bu sürenin 200 milisaniyenin altında olması iyi bir INP skoru anlamına gelir. 200 ile 500 milisaniye aralığındaki süreler iyileştirilmesi gereken sürelerdir. 500 milisaniyenin üzerindeki INP skorları ise sayfa yanıt hızının düşüklüğüne işaret eder.
CWV metriklerinden FID, yalnızca kullanıcının bir web sayfasıyla ilk etkileşimindeki gecikmeyi ölçüyordu. Oysa bunun yerini alacak INP metriği tüm sayfa etkileşimlerini takip edecek. Ki bu durum sayfa hızı ve performans konusunda kriterlerin yükseleceğini ifade etmekte. INP metriği bir sayfanın yüklemeden çıkışa kadar olan tüm yaşam döngüsü boyunca kullanıcı etkileşimlerini değerlendirecek. Dolayısıyla e-ticaret siteleri gibi çok sayıda sayfası ve sayfa bileşeni olan sitelerde INP optimizasyonu bu bakımdan kritik önemde.
E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu konusunda aksiyon almakta geç kalmamalısınız. Yoksa INP geçişi ardından SERP'lerde konum kaybı yaşayabilirsiniz. Kaldı ki Google, INP metriğinin dinamik olarak güncellendiğini ve sürekli geliştiğini vurgulamakta. Tüm kullanıcı etkileşimlerini anlamak ve optimize etmek için e-ticaret sitelerinin INP optimizasyonu konusuna yeterince önem vermeleri şart.
İster yatay isterse dikey e-ticaret siteleri olsun, online alışveriş sitelerinin SERP'lerde konum avantajı kazanması için kullanıcı deneyimlerini optimize etmesi gerekmekte. FID'nin yerini alacak olan INP bu bağlamda daha ileri bir bilinç düzeyini ifade ediyor. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu yaparken bunu unutmamak gerekir. FID'e oranla çok daha kapsamlı bir metrik olan INP optimizasyonu bağlamında e-ticaret sitelerinin hızı ve sunduğu alışveriş deneyimi sonuç sayfalarında önemli bir belirleyici haline gelecek. Dolayısıyla, Mart ayında gerçekleşecek Google INP optimizasyonu ve kullanıcı deneyimleri güncellemesi kapsamında bunları unutmamalısınız.
Online alışveriş sitenizin istemcilere hızlı yanıt veren güçlü bir altyapıya sahip olması kullanıcı deneyimleri açısından kritik önemdedir. Kullandığınız e-ticaret yazılımı eğer kullanıcı isteklerine ve etkileşimlere hızlı cevap veriyorsa daha yüksek dönüşüm oranlarına ulaşmanız mümkün. Sitenizin teknik altyapısı yetersiz ise bu durum müşteri kaybına yol açar. Dolayısıyla dönüşüm oranları optimizasyonu bağlamında web sitenizin ya altyapısını iyileştirmelisiniz. Ya da farklı bir altyapıya geçmeyi değerlendirmelisiniz.
Bu bağlamda sayfa boyutunu azaltmak ve sunucu yanıt süresini kısaltmak önemli optimizasyonlardır. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu bağlamında görselleri ve diğer medya dosyalarını sıkıştırmak gerekir. Bu işlemler web sayfalarının hız skorlarında iyileşme sağlar. Ayrıca sayfadaki önemli bileşenleri önceden yüklemek ve önbelleğe almak da faydalıdır. Bu sayede kullanıcıların sayfa etkileşimlerine daha kısa sürede yanıt verebilirsiniz. Bu bağlamda örneğin anasayfa ve popüler ürün veya kategori sayfalarınızı önceden yükleyebilirsiniz. Veya önbelleğe alabilirsiniz. Bu yöntemler e-ticaret siteleri için INP optimizasyonu bağlamında en faydalı yöntemler arasındadır.
E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu bağlamında mobil deneyim de önemli bir diğer konudur. Nitekim INP mobil kullanıcı deneyimini de değerlendirir. E-ticaret alanında mobil cihaz kullanımının giderek artması bu bağlamda önemli bir konudur. Birçok e-ticaret işlemi daha çok mobil cihazlar üzerinden gerçekleşmekte. Bu yüzden mobile özel optimize edilmiş e-ticaret siteleri INP ölçümünde avantaj elde edecek. Dolayısıyla INP skorunu iyileştirme yöntemleri bağlamında web sitenizin mobil optimizasyonunu kesinlikle ihmal etmemelisiniz.
E-ticaret sitelerinde karmaşık ve geç yüklenen tasarımlar sayfa yükleme süresini artırır. Oysa minimalist bir tasarım özellikle mobilde kullanıcı dostu bir deneyim sağlar. Kullanıcıların sayfa etkileşimlerine daha hızlı yanıt vermesini sağlar. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu bağlamında dilerseniz tema değişikliğini de gündeme getirebilirsiniz. Sitenizde gereksiz animasyonlar ve efektlerden kaçınmanız hız konusunda önemli bir performans artışı sağlar. Bu kapsamda ayrıca CDN kullanmanız da INP metriği optimizasyonu için oldukça faydalıdır.
E-ticaret SEO alanında yapılan çalışmalar uzun soluklu çalışmalardır. En erken sonuçlarını 3-6 ay arası dönemde verir. Fakat daha sağlıklı sonuçları 6-8 aylık dönemde vermeye başlar. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu online satış sitelerinin daha iyi bir kullanıcı deneyimine ulaşmasını sağlayacak. Ki bu da SEO performansında da artış anlamına gelecektir. Unutmayın ki bir web sayfası ne kadar iyi bir kullanıcı deneyimi sunarsa SERP'lerde o kadar başarılı olur.
E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu rakipler karşısında avantaj elde etme konusunda da kritik önemde. Google hız metrikleri konusunda kullanıcılarına daha iyi bir deneyim sunan online satış siteleri önümüzdeki süreçte ciddi bir rekabet avantajı elde edecek. Bu durum hem yeni müşteri kazanmak hem de müşteri tutundurma stratejileri konusunda sitelere önemli kazanımlar sağlayacak. INP'nin FID'e göre çok daha kapsamlı bir metrik olması e-ticaret siteleri özelinde web dünyasında bu tür pek çok değişimin habercisi.
Mart 2024'te gerçekleşecek INP geçişiyle birlikte e-ticaret sitenizin bu durumdan zarar görmemesi için bazı konulara dikkat etmeniz şart. E-ticaret siteleri için INP optimizasyonu bağlamında şu konularda gerekli iyileştirmeleri mutlaka gerçekleştirmelisiniz.
Sektör uzmanlığı ve büyük marka deneyimi...