E-ticaretle ilgileniyorsanız varyant ürün yönetimi hakkında bilgi ve farkındalıklarınızın yüksek olması gerekir. Sattığınız ürünlerin renk, ebat, desen ve benzeri özellikler bakımından farklı çeşitleri varsa varyant yönetimi konusunda özel bir strateji izlemelisiniz. E-ticarete yeni başlayanlar genellikle ürün varyantları yönetimi hakkında çok az şey bilir. Bu yüzden ürün sayfalarında planlı ilerleme pek gerçekleşmez. Fakat zamanında yapılmayan işler bir süre sonra daha büyük karışıklıklara yol açar. Söz konusu olan yüzlerce, hatta binlerce sayfası olan e-ticaret siteleri olduğunda ürün varyant yönetimi daha da zorlaşır. Bu yazımızda e-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi hakkında faydalı bilgiler paylaşacağız.
Öncelikle varyant kavramından ve varyant ürünlerden kısaca bahsedelim. Kelime anlamı itibariyle varyant, bir yol şebekesi üzerinde belli bir noktadan ayrılarak başka bir noktadan aynı yolla birleşen yol demektir. Başka bir deyişle, aynı sonuca farklı bir yoldan ulaşmayı ifade eder. Söz konusu olan herhangi bir ürün olduğunda varyant seçenekleri ürünün renk, beden, desen ve benzeri özellikler bakımından farklı seçenekleridir. Bu seçenekler sayesinde ürün veya hizmetler çeşitli bakımlardan farklılaşır. Böylelikle daha geniş bir kullanıcı kitlesine ulaşma imkanı kazanır. E-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi bağlamında bunları unutmamalısınız.
E-ticaret siteleri söz konusu olduğunda varyant ürün yönetimi ticari operasyonların devamı açısından kritik önemdedir. Nitekim varyant ürünler aynı ürünlerde çeşitliliği artırır. Örneğin belli bir kalemin mavi, kırmızı veya siyah renklisi birer varyant üründür. Veya bir gömleğin farklı beden ölçüleri varyant çeşitlerini oluşturur. Ürün çeşitlerinde olduğu gibi hizmet başlıklarında da varyant seçenekleri önemlidir. İnternet siteleri üzerinden satın aldığınız hizmetleri özelleştirmek için de varyant seçeneklerini kullanmanız gerekir. Hangi kategoride olursa olsun ürün veya hizmetlerde varyant seçenekleri müşterilerin ihtiyaç ve beğenilerine en uygun seçenekleri bulmalarını sağlar. Bu yüzden e-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi tüm sürecin en önemli unsurlarından biridir.
Her işletmenin varyant ürünler konusunda izlediği stratejiler farklıdır. Üretici tarafında olduğu gibi satıcı tarafında da varyant ürün yönetimi birçok bakımdan farklılaşır. İmalat sektöründe varyant ürünler ciro ve kârlılığı artıran önemli bir unsurdur. Ancak bazı varyantlar işletmenin rekabet gücünü zayıflatabilir. Söz konusu olan e-ticaret siteleri olduğunda varyant ürünler, aynı türdeki ürünler arasındaki çeşitliliği artırır. Müşterilerin kendileri için en uygun ürünlere ulaşmalarını kolaylaştırır. Fakat e-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi konusundaki eksiklikler işletmenin müşteri kaybetmesine yol açar. Ticari performansına zarar verir. İyi bir e-ticaret sitesi kurmak isteyenler varyant ürün yönetimine en çok bu yüzden dikkat etmeli.
E-ticaret alanına yeni giriş yaptıysanız ve bu alanda önemli noktalara gelmek istiyorsanız ürün varyant yönetimi konusunda gerekli hassasiyeti mutlaka göstermelisiniz. Bu kapsamda ürün veya hizmetlerinizi müşterilerinizin yaşı, cinsiyeti, beğeni veya tercihlerine göre mutlaka farklılaştırmalısınız. Hangi sektörde olursa olsun özelleştirilmiş ürün satışlarında varyantlı ürünler önemli bir hacme sahiptir. Bu ürünler sayesinde kullanıcılar kendilerini daha da özel hisseder. Oysa zamanında oluşturulmayan strateji ve planlamalar ileriki süreçlerde çok daha zahmetli hale gelir. Dolayısıyla e-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi konusunda doğru kararları doğru zamanda almak gerekir.
Bu yüzden e-ticaret alanında kalıcı başarılar elde etmek için kullandığınız altyapı yazılımının varyant ürünler konusunda ideal çözümler içermesi gerekmekte. E-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi konusunda bunları unutmamalısınız. Daha iyi sipariş yönetimi, pazarlama ve satış fırsatları, raporlama ve analiz imkanları konusunda ürün varyantı yönetim sisteminizin imkanlarından yararlanabilirsiniz. Örneğin iyi bir yazılım altyapınız varsa belirli bir varyantı öne çıkaran bir kampanya düzenleyebilirsiniz. Bu bakımdan, varyant ürün yönetiminin temel kuralları ve püf noktaları hakkında farkındalıklarınızı artırmanızda yarar var.
Günümüzde varyant ürünler kozmetikten tekstile, gıdadan konaklama hizmetlerine kadar hemen her alanda karşımıza çıkmakta. Herhangi bir ürün veya hizmet satışı gerçekleştiren işletmeler müşteri beklentilerine göre varyant seçenekleri oluşturarak hizmet kalitelerini artırmaya çalışır. Böylelikle pazarın ihtiyaçlarını karşılamaya çalışırlar. Söz konusu olan online alışveriş siteleri olduğunda çeşitlilik açısından varyant ürünlerin önemi çok daha büyüktür. Perakendeye oranla online satışta ürün çeşitliliği fazladır. Ve bu çeşitliliğin doğru şekilde yönetilmesi için varyant ürün yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak gerekir. Online satışa yeni başlayan alışveriş siteleri bu konuya özellikle dikkat etmeli.
E-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi konusunda temel birtakım adımlar vardır. Nitekim sitede ürün kartı oluştururken özellikler kısmına ilgili verileri girmek gerekir. Her ürünün fiyatı, stok adedi, görseli gibi verileri ilgili kısımlara doğru girmek gerekir. Varyant ürün yönetimi konusunda nitelikli çözümlere sahip sitelerde aynı ürünün farklı renk, ebat, beden ve diğer özellikleri için yeni stok kartı açmaya gerek yoktur. Kullanılan varyant sistemi yeterli niteliklere sahipse ürünlerin varyantları hakkındaki tüm süreçleri takip etmek kolaylaşır.
Ne var ki yetersiz yazılımlar ve konuya ilişkin bilgi noksanlığı nedeniyle e-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi ciddi bir sorun haline gelmekte. Günümüzde e-ticaret yapmak için farklı pek çok yazılım altyapısı mevcut. Hangi altyapı söz konusu olursa olsun e-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi için bazı temel adımlar vardır. Yazılım altyapınız güçlüyse ve bu adımlara uygun şekilde ilerlerseniz tüm süreçler sorunsuz şekilde gelişir. Fakat yetersiz yazılımlar ve ihmaller nedeniyle online alışveriş sitesinde ürün ve stok yönetimi konusunda birçok sorunla karşılaşılır.
1. Adım: Ürün Girişi
E-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi sürecinde ilk adım ürün girişini sağlamaktır. Bu adımda hem temel ürünü hem de varyantlarını tanımlamak gerekir. Örneğin bir kalemi temel ürün olarak tanımladıktan sonra mavi veya kırmızı renk çeşitlerini varyant olarak girmelisiniz.
2. Adım: Stok Girişi ve Takibi
Varyant ürünleri sisteme tanımlamak kadar bu ürünlerin stok miktarlarını da doğru girmek ve kontrolünü ihmal etmemek gerekir. Bu bağlamda oluşacak en küçük hata ve ihmaller bile işletmenin ticari operasyonlarında kayıp yaşamasına neden olur.
3. Adım: Fiyat Bilgileri
Bazı varyant ürünlerin fiyatları ana üründen farklıdır. Ürünlerin ebat veya miktar bakımından farklı seçenekleri fiyat farklılığı oluşmasına neden olur. E-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi konusunda bu bağlamda oluşacak hatalar işletmeyi zarara uğratabilir.
4. Adım: Ürün ve Varyant Görselleri
E-ticarete yeni başlayanların en sık yaptığı hataların başında ana ürün ile varyantlarda aynı görselleri kullanmak geliyor. Oysa bu durum hem kullanıcı deneyimleri hem de yasal açıdan yanlış bir durumdur. Bir ürünün ne kadar çok varyantı varsa ilgili kısımlarda bu varyantları gösteren görselleri kullanmak gerekir.
5. Adım: Ürün ve Varyant Açıklamaları
Görsellerde olduğu gibi ürün açıklamalarında da varyant ürün yönetimi sırasında bazı şeylere dikkat etmek gerekir. Sitenizde ürün sayfası için kullandığınız açıklamaları varyantlar için kullanmamalısınız. Her varyant için o varyantı anlatan özgün bir açıklama girmelisiniz. Eğer ürün açıklaması nedir diye merak ediyorsanız bu konuda faydalı bilgilere linki tıklayarak ulaşabilirsiniz.
6. Adım: Filtreleme Seçenekleri
E-ticaret sitenizde ürün ve varyant girişini yaptıktan sonra müşterilerinizin aradıkları varyantlara ulaşmalarını kolaylaştırmanız gerekir. Bunu da site içi arama ve filtreleme seçenekleriyle yapabilirsiniz. Uygun filtreleri seçtiğinizde varyantlara erişim kolaylaşır.
7. Adım: Sipariş İşleme ve Stok Güncelleme
Online alışveriş sitelerinde varyant ürün yönetimi konusunda bir diğer adım, sipariş işleme ve stok güncellemedir. Bu adımda müşterilerin seçtikleri varyantlar sepete eklenir. Onay adımının ardından ilgili varyant stoktan düşer. Böylelikle stokta olmayan bir varyantın satın alınması önlenir.
Yukarıda kısaca özetlediğimiz varyant ürün yönetiminin temel adımları e-ticaret siteleri için pek çok faydaya sahip. Bunları kısaca şu şekilde ifade edebiliriz:
E-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi rehberimiz içinde yer vereceğimiz bir diğer konu da fiyat belirlemesidir. Varyantlı ürünlerin fiyatlarını belirlemek için izlenen yöntemler normal ürünlerin fiyatlarını belirlemek için izlenen yöntemlere oranla kimi zaman farklılık gösterir. Bu bağlamda varyant ürünlerin stok adedi, üretim maliyeti ve diğer verileri dikkate alarak uygun bir fiyat belirlemesi yapabilirsiniz. Varyantlar için yapacağınız maliyet hesabına göre ürünün fiyatını belirleyebilirsiniz.
Bununla birlikte, varyant ürünlerde esas amaçlardan biri, farklı bütçelere uygun çözümleri hayata geçirmektir. Dolayısıyla bu fiyatları belirlerken müşteri lehine tüm seçeneklerden yararlanmanızda fayda var. Diğer hesaplama yöntemleri maalesef işletmenin müşteri kaybetmesine yol açabiliyor. E-ticaret sitelerinde varyant ürün yönetimi konusunda bunu unutmamalısınız. İyi bir yazılım altyapısı kullanırsanız varyant ürün yönetim sistemi sayesinde fiyat esnekliği konusunda istediğiniz çözümlere ulaşırsınız. Fiyat esnekliği seçenekleri e-ticarette markalaşma stratejileri arasında faydalı bir yöntemdir.
Sektör uzmanlığı ve büyük marka deneyimi...