E-ticaret alanında faaliyet gösteren web siteler için tema seçimi en önemli konulardan biridir. Temanın genel tasarımı ve işlevselliği, kullanıcı deneyimlerini ve satış başarılarını doğrudan etkiler. E-ticarete yeni başlıyorsanız siteniz için hazır tema seçiminde zorluk çekebilirsiniz. Günümüzde pek çok online alışveriş sitesi sıfırdan site tasarımı yapmak yerine hazır tema kullanmayı tercih ediyor. Bu sayede tasarım işlerini kolaylaştırıyor. Ne var ki hazır temalar arasından seçim yapmanın da bazı zorlukları var. Bunların neler olduğunu bilirseniz tema seçiminizi daha başarılı şekilde gerçekleştirirsiniz. E-ticaret siteleri için tema seçme rehberi konulu bu yazımızda online satış siteniz için en uygun hazır temayı nasıl bulabileceğinize ilişkin faydalı bilgiler paylaşacağız.
Hazır web sitesi temaları arasında geniş bir çeşitlilik söz konusu. Bu temalar, web sitesi kurmak isteyen kişi veya kurumların işlerini ciddi ölçüde kolaylaştırıyor. Özelleştirilebilir şablonlar içeren hazır temalar, sitelerin değişen ihtiyaçlarına göre tasarımda gerekli düzenlemeleri yapmaya imkan sağlıyor. E-ticaret siteleri için tema seçme süreçlerinde bu konular kritik önemdedir. Nitekim anasayfayı geliştirmek için widget araçları, birden fazla gezinme menüsü, siteye medya veya reklam ekleme gibi farklı araçlar ve özellikler e-ticaret sitelerini daha işlevsel hale getiriyor.
Ne var ki bunları kullanmadan önce yapmanız gereken ilk iş hedef kitle analizidir. Çünkü kitlenizle iletişiminize katkı sağlamayan hatta zarar veren temalar online alışveriş sitenizin performansını olumsuz etkiler. E-ticaret sitelerinin belli bir hedef kitlesi vardır. İster yatay isterse dikey e-ticaret olsun, bu alanda faaliyet gösteren tüm siteler belli bir hedef kitleye hitap eder. Bu nedenle site için tema seçiminde öncelikle hedef kitle analizi gerekir. Bu analizi doğru yapmanız e-ticarette markalaşmanın önemi bağlamında uzun vadede başarılı sonuçlar sağlayacaktır.
Sitenizin hedef kitlesinin yaşı, cinsiyeti, gelir düzeyi tema seçimi yaparken dikkate almanız gereken konulardır. Örneğin hedef kitleniz 25-35 yaş aralığındaysa hazır site temanızın canlı ve dinamik bir yapıda olması gerekir. Üst segmentteki bir kullanıcı kitlesini hedefliyorsanız daha sade bir tema kullanmalısınız. Veya eğlence sektöründe hizmet veriyor ve parti malzemeleri satmak istiyorsanız temanızda canlı renkler tercih etmelisiniz. E-ticaret siteleri için tema seçme yöntemleri hedef kitle analiziyle uyumlu olduğu ölçüde daha yüksek başarı sağlar.
Online satış siteleri için tema seçiminde önemli bir diğer konu, satışı yapılacak ürün veya hizmet çeşitleridir. Bu bağlamda örneğin moda ve giyim odaklı site temaları ile teknoloji odaklı site temaları birbirinden farklıdır. Nitekim online giyim mağazalarında görsel açıdan daha etkileyici temalar tercih edilir. Ayrıca ürünleri daha iyi sergilemek için büyük resimlere ve galerilere ihtiyaç duyulur. Oysa teknoloji odaklı sitelerde tema özelliklerinde bunlar aranmaz. Eğer web teknolojileri alanında hizmet verecekseniz sitenizin görsel tasarımından ziyade bilgi mimarisi daha önemlidir. Bazı sektörlerde ise hem görsellik hem de bilgi mimarisi aynı derecede önemli olabilir.
Gıda hizmetleri sunan web sitelerde ürün fotoğraflarını göstermek için galeri ve slayt özellikleri önemlidir. Bu özellikleri güçlü hazır temalar, gıda siteleri için uygun temalardır. Fakat sağlık, turizm veya konaklama hizmeti sunan sitelerde rezervasyon işleri daha önemlidir. Bu işleri kolaylaştıran temalar kullanıcı deneyimlerini olumlu yönde etkiler. Ki bu durum işletmenin ticari başarılarını artırması anlamına gelir. Ayrıca işletme ve çalışanların profillerini vurgulayan temalar da bu siteler için daha uygun bir seçimdir. Fakat yatay e-ticaret sitelerinin bilgi mimarisinde bu tür özelliklere gerek yoktur. Dolayısıyla e-ticaret siteleri için tema seçme süreçlerinde sitenin satışını yaptığı ürün/hizmet çeşitlerini mutlaka dikkate almak gerekir. E-ticarete yeni başlayan web siteler için bu konular kritik önemde.
Web siteler için bilgi mimarisi özellikleri dijital dünyada son yıllarda giderek önem kazanmakta. Sektöre yeni giren oyuncular en iyi bilgi mimarisi özelliklerinin hangileri olduğunu öğrenmek istiyor. Kısaca ifade edecek olursak, sitenin kullandığı bilgi ortamlarının yapısal özellikleri, etiketleri, ürün karşılaştırması yapma gibi özellikleri bilgi mimarisinin temel bileşenlerini oluşturur. Özel teklifler ve ürün filtreleme, arama ve navigasyon sistemleri ve benzeri pek çok bileşenle bilgi mimarisi daha iyi bir kullanıcı deneyimine ulaşmayı sağlar. Başta ürün sayfaları olmak üzere sitenizde tüm sayfalardaki bilgilerin sunum şekli aslında bu mimarinin bir parçasıdır.
Bu bakımdan, e-ticaret siteleri için tema seçme sürecinde bilgi mimarisi özelliklerini dikkatle incelemek gerekir. Almayı düşündüğünüz temada örneğin ürün görselleri için yeterli alan var mı? Açıklama alanları yeterli mi? Fiyat, taksit, kargo seçenekleri, kampanyalar ve benzeri konularda gösterim alanları kullanışlı mı? Bu konularda yeterli şartları taşımayan e-ticaret temaları siteniz için uygun bir seçenek değildir. Bu bakımdan, sitenizin estetik yönden göze hoş gelmesi e-ticarette başarılı olmak için kesinlikle yeterli değildir.
Temanız eğer yeterli bir bilgi mimarisi sunmuyorsa kullanıcı deneyimi optimizasyonu gerçekleştiremezsiniz. Bu bağlamda temanın yerleşik bir sayfa oluşturucu tarafından desteklenmesi özellikle online satışa yeni başlayanlar için kritik önemdedir. Uygun seçimler sayesinde küçük siteler sektörün büyük oyuncuları karşısında avantaj elde edebilir. Başarılı bir tema seçimi sayesinde ürün kartı oluşturma, kategori düzeni, ürün gruplama ve daha birçok düzenlemeyi kolayca gerçekleştirebilirsiniz.
Hazır web site temaları söz konusu olduğunda listeleme seçenekleri de tema seçiminde dikkat etmeniz gereken bir konudur. E-ticaret sitelerinde kullanıcılar istedikleri ürünlere daha çok arama çubuğunu ve filtre seçeneklerini kullanarak ulaşır. Temanızın birden fazla listeleme seçeneği sunması bu bağlamda önemli bir tercih nedenidir.
Site içinde ürün, marka veya herhangi bir kelimeyi arayan kullanıcılar istedikleri kriterlere uygun şekilde sonuçlar görebiliyorsa bu durumda siteniz kullanıcı dostu bir site demektir. E-ticaret siteleri için tema seçme süreçlerinde bunları unutmamak gerekir. Temanızda ürün kartı özelleştirme seçeneklerinin güçlü olması farklı listeleme seçeneklerine imkan yaratır. Ayrıca galeri tasarımı veya ürün önerme seçeneklerinin de yeterli olması gerekir. Bu durum e-ticaret sitenizin kullanıcılar nezdinde daha fazla ilgi görmesini sağlar.
İnternet kullanıcılarının önemli bir bölümü web sitelere mobil cihazlardan erişim sağlamakta. Bu nedenle mobil uyumu olmayan sitelerin dijital dünyada şansı oldukça düşüktür. Siteniz masaüstünde ne kadar şık ve kullanışlı olursa olsun mobildeki durumu ayrıca değerlendirmek gerekir. Hazır temanız eğer mobil uyumluysa bu konuda önemli bir sorunla karşılaşmazsınız. Bu durumda e-ticaret siteleri için tema seçme süreçleri daha başarılı ilerliyor demektir. İyi bir e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız mutlaka responsive tasarım kullanmalısınız.
Bununla birlikte sitenizin hız değerlerini kontrol etmeyi de ihmal etmemelisiniz. Çünkü online alışveriş sitelerinde içerik ve görsel sayısı arttıkça hız değerlerinde düşüş başlar. Zamanında yapılmayan iyileştirmeler sitenin organik trafiğinde düşüş meydana getirir. Hatta reklam performanslarına bile zarar verir. Ücretsiz e-ticaret temalarının neredeyse hiçbiri mobil için optimizasyon yapmaya izin vermez. Ücretli temalarda ise bazı durumlarda CSS ve JS kodlarına müdahale olanakları kısıtlıdır.
Mobildeki bazı menüler, metin ve video alanları ile diğer bileşenler sayfa genişliğinin artmasına yol açar. Kullandıkları kaynak kodları nedeniyle hız skorları düşer. Bu gibi durumlarda mobile özgü çözümleri devreye sokmak gerekir. E-ticaret siteleri için tema seçme süreçlerinde tüm bunlara dikkat etmeniz gerekir. Sitenizin mobil optimizasyonuyla ilgili ileride herhangi bir sorun yaşamamak için temanın demo sürümünü ve mobil özelliklerini dikkatle incelemelisiniz.
Dijital dünyada hedef kitleye ulaşmanın en etkili yollarından biri şüphesiz ki SEO çalışmalarıdır. Almayı düşündüğünüz temanın SEO uyumlu olması bu bağlamda önemli sonuçlar doğurur. E-ticaret siteleri için tema seçme süreçlerinde SEO uyumlu tema kullanmak bu yüzden önemlidir. Nitekim kullanacağınız hazır temanın düzgün şekilde etiketlenmesi arama motoru botlarının yapacağı indekslemeleri kolaylaştırır. Alt yapıda düzgün bir kod yapısına sahip bir tema, web sitenin sayfa yükleme hızını artırır. SEO dostu temalarda yazılım dili, kod yapısı ve bilgi mimarisi, botların aradıkları bilgileri kolayca bulmasını sağlar. Bu da organik arama sonuçlarında görünürlük artışını beraberinde getirir.
Web sitelerde güvenlik özellikleri dijital dünyanın yumuşak karnıdır. Kullandığınız hazır temada eğer güvenlik açıkları varsa oluşturduğunuz dataların üçüncü kişiler tarafından ele geçirilme riski yüksektir. Bu bağlamda en kötü performansı ücretsiz hazır temalar verir. Çünkü bu temaların hemen hepsinde güvenlik açıkları vardır. Bu tür temalar siteye hizmet sağlamaktan çok reklam veya müşteri datalarına ulaşma amaçlıdır. Bu konuda oluşacak en küçük bir ihmal bile e-ticaret sitesi güvenlik önlemleri bağlamında ciddi bir sorun yaratır.
E-ticaret siteleri için tema seçme süreçleri bu konular hakkında farkındalıkları yüksek tutmayı gerektirir. Nitekim online ticaret alanında profesyonel bir iş yapmak istiyorsanız sitenizde hiçbir güvenlik açığının olmaması gerekir. Bu konuda yeterli bilginiz yoksa konu hakkında bilgisi olan kişilerden yardım alabilirsiniz. E-ticaret yazılım altyapısı hizmeti aldığınız servis sağlayıcınız tema seçimi konusunda da mutlaka yardımcı olacaktır.
E-ticaret siteleri için tema seçme konusunda önemli noktalardan biri de özelleştirme/optimizasyon seçenekleridir. Bazı seçenekler tüm temalarda mevcuttur. Örneğin renk ve font seçimi konusunda opsiyonlar geniştir. Fakat bazı hazır temalar önyüz ve arayüz tasarımında yeterli özelleştirme imkanı sunmaz. Bu tür durumlarda sorun yaşamamak için seçim yapmadan önce özelleştirme seçeneklerini de iyi incelemenizde yarar var.
Büyük işletme ve markaların kullandığı temalar sayfa düzenini kişiselleştirme, birden çok widget alanı ve özel widgetlar oluşturma gibi konularda geniş imkanlara sahiptir. Sitenizde bu tarz özelliklerden yararlanmak için şablonlardan oluşan koleksiyonları dikkatle incelemelisiniz.
Bazı alışveriş siteleri için zarif ve minimal bir tasarım daha iyi bir seçim olabilir. Özellikle dikey e-ticaret siteleri için tema seçiminde minimal tasarımlar daha ön plandadır. Yatay e-ticaret sitelerinde ise widget alanları, alt bilgi seçenekleri, mega menüler daha önemli olabilir. Veya satışını gerçekleştirdiğiniz ürün ya da hizmet çeşidine göre sitenizde özel arka planlar oluşturmak isteyebilirsiniz.
Bu gibi durumlarda temanızda farklı renk, tipografi ve stil öğelerinde ayarlama yapma ihtiyacı oluşur. Kullanıcı deneyimlerini ön planda tutan temalarda özelleştirme ve optimizasyon seçenekleri fazladır. Galeri ve renk düzenleri, blog yazıları için portföy şablonlar ve benzeri konularda imkanlar geniştir. E-ticaret siteleri için tema seçme süreçlerinde bu tür özelleştirme ve optimizasyon seçeneklerini de mutlaka araştırmalısınız.
E-ticaret siteleri için tema seçme konusunda dikkat etmeniz gereken noktalardan biri de çoklu dil desteğidir. Hedef kitleniz sadece yurt içiyle sınırlı olmayabilir. Eğer yurt dışına da satış yapmak istiyorsanız kullanacağınız temanın çoklu dil desteğine sahip olması gerekir. Bu desteğe sahip temalarda web sitesi tüm fonksiyonlarıyla birlikte birden fazla dilde çalışır. Üstelik alfabe farkı gözetmeden, belirlenen tüm dillerde çalışmayı sürdürür. Eğer yurt dışına da satış yapmak düşüncesindeyseniz bu noktaya özellikle dikkat etmelisiniz. Çoklu dil desteğine sahip tema kullanarak farklı satış kanallarından etkin şekilde yararlanabilirsiniz.
E-ticaret siteniz için hazır tema seçimi yaparken dikkate almanız gereken konulardan bir diğeri de kullanıcı yorumları ve referanslardır. Düşündüğünüz temayı daha önce kullanan sitelerin konuya ilişkin yorum ve eleştirileri bu bağlamda önemli bir kaynaktır. Temayla ilgili oluşan sorunlar, bu sorunların yol açtığı kayıplar ve benzeri konularda iyi bir araştırma yapmalısınız. Böylelikle temayı başka site yöneticilerinin gözünden değerlendirip yorumlama imkanı kazanırsınız. Güçlü referanslara sahip e-ticaret temaları, işletmenizin ve markanızın sektörde daha iyi bir büyüme ivmesi yakalamasına katkı sağlar.
Sektör uzmanlığı ve büyük marka deneyimi...