Dünya genelinde olduğu gibi ülkemizde de e-ticaret alanına ilgi sürekli artıyor. Her geçen gün sektöre yeni oyuncular katılıyor. Online satış siteleri arasındaki rekabet artıyor. Bu süreçte internet reklamları ve SEO çalışmaları sitelerin ticari faaliyetlerini doğrudan etkiliyor. Dijital reklamlara oranla SEO optimizasyonları daha uzun soluklu çalışmalardır. Aynı zamanda da çok geniş bir alana yayılır. E-ticaret sitelerinin SEO için tarama derinliği optimizasyonu gibi çalışmaları gerçekleştirmesi bu bağlamda kritik bir öneme sahiptir. Çünkü bu çalışmalar bir taraftan organik arama sonuçlarında görünürlüklerini artırır. Bir taraftan da daha iyi bir kullanıcı deneyimine ulaşmalarını sağlar.
Hipotenüs olarak 2001 yılından bu yana pek çok web sitesinin yazılım tarafında ihtiyaç duydukları çözümleri sağladık. Geliştirdiğimiz yeni nesil e-ticaret yazılımları sayesinde kullanıcılarımızın web dünyasında rekabet kapasitelerini artırdık. E-ticaret alanına yeni adım atanlar yazılım tarafında olduğu gibi SEO tarafında da birçok konuda desteğe ihtiyaç duyuyor. Bu yazımızda e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu hakkında faydalı bilgiler paylaşacağız. Bu bilgiler sayesinde sitenizin SEO optimizasyonlarında önemli bir aşamayı geride bırakabilirsiniz. Böylelikle sitenizin taranabilirliğini ve tarama frekansını artırabilir, kullanıcı deneyimlerinizi iyileştirebilirsiniz.
Öncelikle biraz e-ticaret SEO nedir konusundan başlamak istiyoruz. Aslına bakarsanız, tüm SEO çalışmalarının merkezinde belli bir anahtar kelime stratejisi vardır. Nitekim SEO’da diğer tüm çalışmalar bu stratejinin üzerinde gelişir. SEO’da anahtar kelime stratejisi oluştururken anahtar kelimenin zorluk skoru ve aranma hacmi gibi parametrelere bakmak gerekir. SEO zorluk puanı yüksek anahtar kelimelerde uzun kuyruklar tercih edilir. Online alışveriş sitesinde satışı gerçekleşen ürünler ve kategorilerde kullanıcıların en çok hangi aramaları yaptıkları incelenir. Böylelikle web sitesinin SEO stratejisine uygun bir anahtar kelime matrisi (bulutu) oluşturulur. Sitenin ürün, marka ve kategori sayfaları bu matrise göre optimize edilir.
E-ticaret SEO için anahtar kelime stratejisi, web sitesinin arama motoru sonuç sayfalarında yani SERP’lerde görünürlüğünü artırır. Ancak bu yeterli değildir. Hedef anahtar kelimelerde sitenin organik aramalardan trafik çekmesi de gerekir. Dahası, siteye gelen ziyaretçilerin sayfalarda daha iyi bir kullanıcı deneyimi yaşaması da bu bağlamda önemlidir. Kullanıcılarına iyi bir online alışveriş deneyimi sunmayan e-ticaret siteleri SERP’lerde üst sıralarda çıksa bile ciro ve kârlılık bakımından iyi sonuçlara ulaşamaz. Dolayısıyla, e-ticaret SEO dediğimizde aslında çevrimiçi alışveriş sitesinin anahtar kelime stratejisinden sunduğu kullanıcı deneyimlerine kadar tüm süreçlerde gerekli optimizasyonları sağlamayı ifade etmiş oluyoruz.
SEO alanına yeni adım atanlar temel SEO kavramlarının ne demek olduğunu merak edebiliyor. Söz konusu olan e-ticaret siteleri olunca bu tür kavramların anlamlarını bilmek ve gereğini yapmak ticari açıdan çok daha önemli sonuçlar doğurmakta. Bugüne kadar SEO çalışması yapmadıysanız işe nereden başlayacağınızı bilmiyor olabilirsiniz. Endişe etmenize gerek yok. Burada ele alacağımız e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu konusu ile sitenizin taranabilirliğini, tarama frekansını ve kullanıcı deneyimlerinizi optimize edebilirsiniz.
Kısaca ifade etmek gerekirse tarama derinliği, arama motoru botlarının web sitesindeki sayfaları tararken ulaştığı bağlantı düzeyidir. SEO alanında crawl depth olarak da ifade edilen bu derinlik esasen, bir web sayfasına ana sayfadan başlayarak kaç tıklamayla ulaşıldığını gösterir. Dolayısıyla bir sayfaya ana sayfadan ulaşmak için ne kadar az tıklama gerekiyorsa sayfanın tarama derinliği skoru o kadar iyidir. Sayfanın ana sayfadan uzaklığının, yani tarama derinliğinin artması SEO optimizasyonları bağlamında iyileştirilmesi gereken bir konudur.
Bildiğiniz gibi web sitelerde sayfa sayısı farklılık gösterir. Bunun temel nedeni, sitelerin faaliyet alanları ve verdikleri hizmetlerin farklı olmasıdır. Sayfa sayısı en yüksek siteler arasında e-ticaret siteleri ile haber siteleri ilk sıralarda yer alır. Bu tür sitelerde gün içinde birçok sayfada güncelleme gerçekleşir. Ve tüm bu güncellemelerin SERP’lere yansıması için bot dediğimiz arama motoru yazılımlarının sayfaları taraması gerekir. Online alışveriş sitelerinde gün içinde pek çok ürün, marka veya kategori sayfasında güncelleme gerçekleşir. Fakat bu duruma botların aynı hızla karşılık vermesi her zaman için mümkün olmaz.
Bir e-ticaret sitesi yöneticisiyseniz sitenizin tarama derinliği optimizasyonuna ihtiyaç duyup duymadığını mutlaka kontrol etmelisiniz. Eğer bu yönde bir ihtiyaç söz konusuysa bunu vakit geçirmeden yapmalı veya yaptırmalısınız. Neden mi? Kısaca izah edelim.
Bir web sayfasının daha hızlı indekslenmesi yani SERP’lerde çıkması için tarama derinliğinin düşük olması gerekir. Nitekim botlar web siteleri belirli periyotlarla ziyaret eder. Sayfaları inceler ve elde ettikleri verileri sonuç sayfaları için değerlendirir. Bunu yaparken aslında tıpkı kullanıcılar gibi davranır. Yani nasıl ki kullanıcılar sitede kolay ulaştıkları sayfaları inceleyip diğerlerine bakmadan geçebiliyorsa aslında botlar için de benzer bir durum söz konusu.
Bu bakımdan bağlantılı sayfalar tarama derinliğinde esas belirleyicidir. Web sitesinde bir sayfaya ulaşmak için ne kadar az tıklama gerekiyorsa botlar bu sayfayı o kadar hızlı ve kolay tarar. Sayfanın tarama derinliği arttıkça hem taranabilirliği hem de indekslenebilirliği düşer. Buna bağlı olarak arama motoru algoritmaları bu sayfaları daha düşük sıralarda indeksler.
E-ticaret sitesi için özel tasarım hizmeti alan ve crawl depth optimizasyonunu gerçekleştiren web siteler doğru bağlantı kurma stratejileri ile sıralama sonuçlarında avantaj elde eder. Bu durum organik trafiklerinde artış sağlar. Yaptıkları güncellemeler daha kısa sürede sonuç sayfalarına yansır. Üstelik dahili bağlantılar daha iyi bir kullanıcı deneyimini olanaklı kılar.
Bugüne kadar web siteniz için crawl depth ölçümü yapmamış olabilirsiniz. Bu nedenle tarama derinliğinin nasıl ölçüldüğünü merak ediyor olabilirsiniz. Aslına bakarsanız, bu ölçüm son derece basit bir iştir. Nitekim SEO analiz araçları dediğimiz araçlar web sitelerde tarama derinliği dahil birçok konuda ölçüm, analiz ve inceleme gerçekleştirmekte.
SEO analiz araçlarından örneğin Screaming Frog tarama derinliği ölçümü konusunda hızlı ve kullanımı kolay bir araçtır. Bunun yanı sıra Semrush ve Ahrefs gibi araçlar da tarama derinliği ölçümü için uygun araçlardır. Ancak Screaming Frog’un tek farkı, programın masaüstünde çalışmasıdır. Diğer araçları ise online üyelik yöntemiyle kullanabilirsiniz. Bununla birlikte, SEO alanında karşınıza çıkacak skorların her zaman için daha iyisine ulaşmanın mümkün olduğunu unutmamalısınız. E-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu için de aynı durum geçerli.
Peki ölçüm araçları crawl depth değerini nasıl belirler? Bunu da kısaca izah edelim. Web sitelerde varsayılan gezinme derinliği daima 0’dır. Başka bir deyişle en iyi taranan sayfalar ana sayfada yer alan linklerdir. Arama motoru botları web sitelerde ana sayfayı daima çıkış noktası olarak kabul eder. Ana sayfadan tek bir tıklamayla bağlanan sayfaların derinliği 1’dir. Yani bir alt sayfadan hareket ederken crawl depth derinliği 1 ek değer kazanır. Bir sayfaya kaçıncı tıklamadan sonra ulaştığımıza göre tarama düzeyi artış gösterir. Crawl depth ölçüm araçları özel birtakım parametreler kullanarak sitenin genel tarama derinliği skorunu gösterir.
Bildiğiniz gibi e-ticaret sitelerinde sayfa sayısı diğer sitelere oranla çok daha yüksektir. Ürün, marka ve kategori sayfalarının güncellenme sıklığı da fazladır. Güncellemelerin sonuç sayfalarına geç yansıması bazen siteler için trafik kaybı sonucuna yol açar. Kampanya ve tanıtımların, çok satan ürünlerin ve benzeri sayfaların ana sayfada yer alması bu bağlamda önemli sonuçlar doğurur. Ancak bunlar da bazen yetersiz kalır. Sitenizde tarama derinliği yüksekse SERP’lerde daha iyi sonuçlar almanız için e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu yapmanız gerekir.
Bu bakımdan, ticari faaliyetleriniz açısından önemli sayfalarınızın tarama derinliğini daima düşük tutmalısınız. Crawl depth skoru düştükçe taranabilirliğin yanı sıra tarama sıklığınız da artacaktır. Crawl akışı içinde derinlik düştükçe botların sitenizi taramak için harcayacağı çaba azalır. Teknik terimle ifade edecek olursak buna tarama bütçesinden tasarruf diyoruz. Bu size, SEO için optimize ettiğiniz sayfalardaki değişimlerin SERP’lere daha hızlı ve kolay yansıması şeklinde güzel bir sonuç sağlar. Aynı zamanda da tarama derinliği optimizasyonu ile ürün ve kategori sayfalarınıza otorite aktarımı gerçekleştirebilirsiniz. Eğer e-ihracat paketleri kullanıyorsanız organik arama sonuçlarında çok daha geniş kitlelere ulaşırsınız.
Yazımızın giriş bölümünde ve devamında e-ticaret SEO ile tarama derinliği hakkında kısa bilgiler paylaştık. Bu kısımda ise e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu hakkında daha somut ve faydalı bilgiler paylaşacağız. Bu bilgilerin bir kısmı her seviyeden webmasterın kolayca yapabileceği işler. Bir kısmı ise teknik uzmanlık gerektiren çalışmalar. Online satış kanalınızda tarama derinliğini iyileştirmek için aşağıdaki maddeler arasında yapabileceğiniz şeyleri mutlaka yapmanızı tavsiye ederiz. Sizi aşan konularda ise e-ticaret yazılım çözümleri servis sağlayıcınızla iletişime geçebilirsiniz.
İşe ilk ve en önemli noktadan başlayalım. Ana sayfada tarama derinliğinin 0 olduğunu yukarıda ifade etmiştik. Yani bunun anlamı, ana sayfanızdaki ürün ve içeriklerin çok daha hızlı şekilde taranacağıdır. Bu sayfaların tarama frekansı da daha yüksektir. Bu da değişimlerin daha kısa sürede SERP’lere yansımasını sağlar. Ana sayfadan tek tıkla ulaşılan sayfalar, web site için önemi yüksek sayfalardır. Aynı zamanda da siteyle alaka düzeyi yüksek sayfalardır. Burada göstereceğiniz ürünler, sitenizin en önemli sayfaları olmalı. Bu sayede tarama derinliği optimizasyonu ile botların tarama akışında ilgili sayfalara daha fazla ağırlık vermesini sağlarsınız.
E-ticaret sitelerinde şüphesiz ki her ürünü ana sayfaya yerleştirmek mümkün değildir. Kaldı ki böyle bir şeye gerek de yoktur. Ve bu sitelerin büyük bir bölümü en çok satan veya aranan ürünlerini ana sayfada gösterir. Bu sayede kullanıcılar ve botlar nezdinde kendilerini daha iyi ifade ederler. Söz gelişi, gıda odaklı bir e-ticaret sitesinin ana sayfasında kahve çeşitlerini görüyorsak aslında bu site için kahvenin stratejik bir ürün olduğunu anlarız. Botlar da aynı sonuca bu şekilde ulaşır. Haliyle site için stratejik önemde olmayan ürün veya kategori sayfalarını ana sayfada göstermemek, bu sayfayı çok iyi organize etmek gerekir.
E-ticarette site veya kategori yöneticisinin yapacağı tercihler tüm akışı etkiler. Sitenizde hiç satmayan ve SEO’ya uygun olmayan sayfalara ana sayfadan bağlantı verdiniz diyelim. Bu durumda crawl depth skorunuz düşük olsa bile bu durum ticari anlamda ve organik aramalarda güzel sonuçlar vermez. Dolayısıyla ana sayfanızdaki ürünler veya kategoriler ciroya katkı sağlayan sayfalar olmalı. Ve bu sayfalar için SEO çalışması yapmış olmalısınız. Sayfalarınızda örneğin SEO başlığı (title), açıklama (description) ve iç linkler varsa e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu daha faydalı sonuçlar verir. Bu sayfaların iç SEO çalışmalarına öncelik verirseniz sitenizin taranabilirlik durumu ve tarama sıklığı doğal olarak artacaktır.
Web sitesi mimarisi içinde en önemli konulardan biri header menü kullanımıdır. Aslında tüm web sitelerde header menüler erişim kolaylığı açısından faydalıdır. Ancak e-ticaret sitelerinde bunun önemi daha fazladır. Çünkü yüzlerce, hatta binlerce sayfası olan bir e-ticaret sitesinde kullanıcıların aradıkları sayfaya kolayca erişmesi bazen çok zor olabiliyor. Aynı durum botlar için de geçerli.
Sitenizin header kısmında kullanacağınız menüyü iyi şekilde planlarsanız e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu konusunda güzel sonuçlar alabilirsiniz. Bu kısımda oluşturacağınız kategori isimleri bile sitenizin SEO performansını etkiler. Sitenizin header tasarımını elbette kurumsal kimliğinize uygun şekilde gerçekleştirebilirsiniz. Ancak öğe seçiminde stratejik davranmanızda yarar var. Bu kısma koyacağınız gereksiz öğeler botların zaman kaybetmesine yol açacak. Doğru seçimler ise tarama bütçesi verimliliği konusunda avantaj sağlayacak.
E-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu bağlamında header menü kadar ana menü ve bileşenlerin optimizasyonu da önemli bir konudur. Web sitelerin ana menüleri aslında tüm operasyonun kalbidir. Öyle ki web sitesinin ana menüsünde yer alan başlıklara bakarak sitenin faaliyet alanı ve hizmetleri hakkında fikir sahibi olmak mümkün. Ne var ki ana menüde yer alan gereksiz kırılımlar bir taraftan kullanıcıların istedikleri sayfalara erişmesini zorlaştırır. Bir taraftan da crawl depth skorunun artmasına neden olur.
Ana menünün yanı sıra diğer sayfa bileşenleri için de benzer bir durum söz konusu. Ana sayfanızda işlevsel olmayan gezinme menüleri ve CTA menüler iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamaz. E-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu sırasında bunları da optimize etmenizi tavsiye ederiz. Ana sayfanızda menüleriniz ne kadar basit ve işlevsel olursa SEO skorlarınız bundan o kadar olumlu yönde etkilenir. Ana sayfanızdaki başlıklar, görseller, slaytlar ve arka planlar için de aynı durum geçerli. Bunları uygun şekilde optimize etmeniz botların sitenizi daha kolay taramasına katkı sağlayacaktır. Botların ilk adımda hedef sayfalara ulaşması ne kadar kolay olursa SEO hedeflerine ulaşmanız da o kadar kolay olur.
E-ticaret sitelerinde tarama bütçesini verimli kullanmanın bir diğer yolu da sidebardan etkin şekilde yararlanmaktır. Sidebarın en önemli özelliği, site için önemli sayfaları ana sayfaya yakın bir noktada konumlandırmasıdır. Bu sayede ilgili sayfaların tarama derinliği düşer, taranabilirliği artar. Fazla sayıda URL’ye sahip e-ticaret sitelerinde sidebarların yanında breadcrumb yapılarının olması da bu bağlamda fayda sağlar. Ancak tabii ki bu konuda da işlevselliği ihmal etmemek gerekir. Sidebar ve breadcrumb yapılarının fazla şişmesi de e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu bağlamında aksiyon almamızı gerektirir.
E-ticaret sitelerinin tarama sonuçlarını iyileştirmek için yararlanabilecekleri şeylerden biri de dahili linklerdir. Nitekim bu linkler de botların siteyi taramasını kolaylaştırıcı bir etki gösterir. Sitenizde ilgili ürünler, sayfalar ve diğer bileşenler için dahili linklerden de mutlaka yararlanmaya çalışın. Bu sayede ilgili sayfaların ana sayfaya yakınlığı artar. Bu da tarama derinliğinin düşmesine katkı sağlar. Sitenizde ayrıca kırık bağlantı varsa bunları da mutlaka temizlemelisiniz. Çalışmayan linkler siteniz için tarama bütçesinde artış meydana getirir.
E-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu konusunda dikkat çekmek istediğimiz bir diğer konu da footer menü kullanımıdır. Ve maalesef günümüzde birçok e-ticaret sitesi bu olanaktan etkin şekilde yararlanmamakta. Hal böyle olunca, footer menüsünü daha verimli kullanan siteler crawl depth optimizasyonunda öne çıkma fırsatı yakalıyor.
Tıpkı header menüde olduğu gibi footer menüde de dönüşümü artıracak ürün gruplarına veya hizmet sayfalarına öncelik vermelisiniz. Bu kısımda, sitenizde kullanıcılarınıza sunduğunuz hizmetleri özetleyen blog yazılarının linkleri olabilir. Sitenizde herhangi bir hizmet sayfasına SEO optimizasyonu yaptınız diyelim. SERP’lerde bu sayfadan daha iyi sonuç almak için footer menüsünde bunun linkinin olması faydalıdır. Hem bu sayede site içi trafik artışı bağlamında da daha güzel bir sonuç elde edersiniz. Ziyaretçilerinizin sayfada kalma süresi arttıkça sayfanın SERP’lerde elde edeceği konum avantajı da artacaktır.
E-ticaret sitelerinin faaliyetleri geliştikçe sitede satışa açtıkları ürün miktarı artar. Bu aslında bir bakıma doğal bir durumdur. Ancak benzer içerikli sayfalar arasında nasıl bir hiyerarşi oluştuğuna dikkat etmek gerekir. Sitenizde örneğin benzer içerikli iki ve daha fazla sayıda kategori ya da alt kategori olmamalı. Her kategori için bir veya en fazla iki alt kategori ile yetinmelisiniz. Alt kategorilerin içine yeni kırılımlar eklediğinizde sayfaya ulaşma güçlüğü ortaya çıkar. Dolayısıyla e-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu sırasında sayfa hiyerarşisini gözden geçirmeyi de ihmal etmemelisiniz.
E-ticaret sitelerinde içerik tarafında en yaygın hatalardan biri de tekrar eden içeriklerdir. Öyle ki bu tür içeriklerin sayısı arttıkça botlar bu durumu spam olarak görür. Bu nedenle sayfaları taramamaya bile başlar. Sitenizin tarama bütçesi performansını olumsuz etkileyen bu durum, genel SEO performansınızı da olumsuz etkiler. E-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu sırasında bu konuyu da ihmal etmemek gerekir. Bu bağlamda ürün, kategori ve marka sayfalarınızdaki gereksiz tekrarları mutlaka giderin. Benzer içerikli sayfalarınız için canonical etiketi kullanın. Tümüyle tekrar içeren sayfalarınız için ise 301 yönlendirmesi daha iyi bir çözümdür.
Site haritaları aslında tüm web sitelerin tarama performansı için önemlidir. Ancak söz konusu olan e-ticaret siteleri olunca bu önem artıyor. Bu sitelerin fazla miktarda URL’ye sahip olması tarama sürecini olumsuz etkilemekte. Oysa XML site haritaları sayesinde botlar siteleri daha kolay tarıyor. Bununla birlikte siteniz için oluşturduğunuz tüm haritaların düzgün çalıştığından da emin olmalısınız. Bu konuda sınama yapmak için Search Console’daki Site Haritaları sekmesini kullanabilirsiniz.
Web sitelerde botların crawl yapma yani tarama sürecini organize etmenin farklı yolları vardır. Bunlardan biri Robots.txt dosyasını kullanmaktır. Bu dosyanın esas amacı, sitenizde taranmasını istemediğiniz sayfalar hakkında botlara bilgi vermektir. Ancak bu durumda ilgili sayfalar organik aramalardan trafik çekemez. Bir diğeri de Sitemap dosyalarıdır. Sitenizde eğer iyi çalışan bir site haritası varsa botların tarama süreci kolaylaşır. E-ticaret SEO için tarama derinliği optimizasyonu sırasında bu gibi konularda yazılım hizmeti sağlayıcınızla iletişime geçebilirsiniz.
Yazılım tarafında gerçekleşecek iyileştirmeler ile web sitenizin önemli dosyalarını organize edebilirsiniz. Bu sayede birincil öncelikteki sayfalarınızın tarama akışında öne çıkmasını sağlayabilirsiniz. Yazılımla ilgili diğer hizmetler için de hizmet sağlayıcınızla iletişime geçebilirsiniz. Sayfa hız testi ile FID, LCP ve CLS gibi önemli web verileri (CWV) skorlarınızı optimize etmek için hizmet sağlayıcınız gerekli desteği verecektir.
Sektör uzmanlığı ve büyük marka deneyimi...